Jak Wdrożyć Pracownika Bez Doświadczenia? Branża Hydrauliczna

Jak wdrażać pracownika bez doświadczenia?

Skoro tu jesteś to interesuje Cię temat: jak wdrożyć pracownika bez doświadczenia. Branża hydrauliczna boryka się z brakiem pracowników na stanowiska, które wymagają doświadczenia. Czy to hydraulik, magazynier czy sprzedawca w hurtowni musi mieć podstawowe informacje na temat materiałów z jakimi pracuje.

  • Brakuje Ci dobrze wyszkolonych pracowników?
  • Chcesz zatrudnić nowe osoby do pracy?
  • Na rynku brakuje ludzi z kilkuletnim doświadczeniem?
  • W tym artykule przeczytasz:
  • Jak zatrudniać osoby spoza branży hydraulicznej i szybko je wdrożyć? 

Praca zarówno w hurtowniach branży hydraulicznej, jak i firmach instalatorskich wymaga znajomości bardzo szerokiego zakresu wiedzy teoretycznej, oraz praktycznej. Szukanie nowego pracownika do firmy to trudne zadanie. Masz stos cv do przeczytania, które tak naprawdę niewiele mówią o kandydacie. Idealny kandydat to taki, który kilka lat pracuje w branży i może pochwalić się osiągnięciami z poprzedniej pracy. Jeśli żadne cv nie prezentuje oczekiwanych wymagań, masz dwa wyjścia. Możesz czekać, aż osoba z doświadczeniem zgłosi się na to stanowisko lub zatrudnić osobę bez doświadczenia i stworzyć z niego idealnego pracownika. Tylko jak to zrobić?

Zatrudnienie nowego pracownika

Pośród kandydatów zwracaj uwagę na takich, którzy wykazują dużą ambicję do rozwijania się i uczenia nowych rzeczy. Taka osoba szybko wdroży się w pracę w Twojej firmie i nabierze doświadczenia. Dzięki czemu może to przynieść spore oszczędności dla firmy.

Jak wdrożyć pracownika bez doświadczenia? Skuteczny proces.

Po pierwsze zapoznaj nową osobę z członkami Twojego zespołu. Przedstaw ją dotychczasowym pracownikom i powiedz czym, nowa osoba będzie się zajmowała. Oprowadź ją po firmie, wskazując nie tylko jej miejsce pracy, ale również każde miejsce, do którego ma dostęp. Gdzie może spędzić przerwę na posiłek lub zrobić sobie kawę w czasie pracy.

Gdy przekażesz te wszystkie informacje pora na pokazanie głównego miejsca pracy. Oczywiście, jeśli to praca przy komputerze to wszystkie potrzebne dane do logowania w systemie powinien otrzymać na e-mail prywatny, a już na swoim stanowisku po uruchomieniu służbowego maila, pozostałe materiały przesłać na ten adres.

Nowy pracownik na stanowisku sprzedawcy, zanim zacznie obsługiwać klientów, powinien dobrze poznać najbardziej popularny oferowany asortyment. Szkolenia z artykułów hydraulicznych mogą przeprowadzić przedstawiciele handlowi poszczególnych producentów. Takie rozwiązanie z punktu widzenia przekazywanej wiedzy byłoby idealne. Problem jednak w tym, że jeśli mamy w ofercie kilkudziesięciu producentów, to będzie trwało „wieki”. Co więc zrobić, aby szybko wdrożyć nowego pracownika?

Szybkie poznanie branży hydraulicznej.

Zakładam, że zatrudnisz osoby, które powinny poznać większość systemów związanych z branżą hydrauliczną. Aby szkolenie przebiegało szybko i sprawnie, należy zakres materiału podzielić na odpowiednie działy, i skupiać się okresowo tylko na nich. Jedną z kolejności, jaką uważam, za najbardziej skuteczną prezentuję poniżej. Oczywiście zależy ona od profilu firmy i ukierunkowaniu na zakres oferowanych usług lub produktów.

  • Instalacje wewnętrzne
    • Wodne i grzewcze
      • Systemy zgrzewane (zakres tego systemu prezentuję poniżej),
      • Instalacje z rur wielowarstwowych
      • Instalacje miedziane
      • Instalacje stalowe i nierdzewne
      • Kształtki gwintowane
        • mosiężne i chromowane
        • ocynkowane i czarne
    • Kanalizacyjne
      • Szara kanalizacja
      • Kanalizacja niskoszumowa
      • Kanalizacja ciśnieniowa
    • Urządzenia wodne
      • Pompy i hydrofory
      • Uzdatnianie wody
      • Podgrzewacze wody
      • Armatura
      • Systemy zabudowy podtynkowej
    • Systemy grzewcze
      • Ogrzewanie grzejnikowe
      • Ogrzewanie podłogowe
    • Urządzenia grzewcze
      • Pompy ciepła
      • Kotły
        • gazowe
        • na paliwa stałe
        • elektryczne
      • Wyposażenie kotłowni
        • grupy pompowe
        • naczynia przeponowe
        • automatyka

Wdrożenie nowego pracownika w tym zakresie usprawni pracę z typowym instalatorem, który wykonuje domki jednorodzinne. Każdy z tych podpunktów można jeszcze bardziej, precyzyjnie podzielić. Jednak bardziej szczegółowe wdrażanie może się odbywać stopniowo. Poniżej kolejne kroki nauki pracownika.

  • Instalacje zewnętrzne
    • Kanalizacja zewnętrzna
      • Rodzaje rur
      • Studnie inspekcyjne
      • Włazy i wpusty
      • Szamba i oczyszczalnie ścieków
      • Separatory i przepompownie ścieków
      • Systemy rozsączające i drenażowe
      • Odwodnienia
    • Instalacje wodociągowe
      • Rury PE
      • Rury ciśnieniowe
      • Rury studzienne
      • Armatura wodociągowa
      • Studnie wodomierzowe

Na początek tyle wystarczy. To i tak ogrom wiedzy do przyswojenia przez kogoś nowego w branży hydraulicznej.

Skrócony kurs systemu zgrzewanego PP

Możesz go wykorzystać, szkoląc swojego pracownika. System PP zgrzewany składa się z rur i kształtek służących do budowy instalacji wodnej, grzewczej. Ma więcej zastosowań, ale dla przykładu wystarczy. Rury zgrzewane z polipropylenu występują w 3 rodzajach z dedykowanym zastosowaniem. Jednorodne rury, które stosuje się do zimnej wody użytkowej. Rury stabilizowane stosuje się w instalacjach ciepłej wody i centralnego ogrzewania. Dlaczego tak jest? Ponieważ, pod wpływem ciepła rura bez stabilizacji rozszerza swoją objętość i się wydłuża. Zastosowanie stabilizacji w formie wkładki aluminiowej lub włókna szklanego, lub bazaltowego ogranicza tę rozszerzalność. Warto, aby nowy pracownik fizycznie zobaczył omawiane rury i kształtki. 

Jak Wdrożyć Pracownika Bez Doświadczenia? System pp zgrzewany

Handlowiec/sprzedawca do sprzedaży systemu zgrzewanego potrzebuje znać kształtki z powyższej tabelki. Jednocześnie sama znajomość tego materiału nie wystarczy w zawodzie instalatora. Poza nim musi on znać zasady budowy instalacji.

Między innymi:
  • czas zgrzewania poszczególnych średnic,
  • temperaturę zgrzewania, 
  • prawidłowe rozkładanie rur,
    • odległości kompensacji, 
    • punkty stałe. 

Poznanie takich materiałów wymaga zagłębienia się w dokumentacje producenta lub szczegółowe szkolenia. Warto również wspomnieć o zróżnicowanym nazewnictwie tej samej kształtki.  Np. hydraulik, który potrzebuje kolano wieszakowe, może powiedzieć: oczko do baterii, kolano z uszami, kolano ścienne, kolanko montażowe. Na to warto uczulić nowego pracownika. Jeśli nowa osoba pozna dokładnie jeden system, to już łatwiej będzie jej poznać kolejne. Rodzaj asortymentu się powtarza. Każdy system czy to wodny, czy grzewczy ma kolanka, mufy, złączki gw/gz itd. Ważne jest również zapoznanie nowego pracownika z niezbędnymi narzędziami, które służą do pracy z danym systemem. Do systemu zgrzewanego niezbędna jest zgrzewarka, nożyce, temperówki.

Jeśli chodzi o stanowisko sprzedawcy, to nie wystarczy pracownika nauczyć tylko wypisywania tego, co klient chce. Przypomnij sobie jak jesteś obsługiwany/a na stacji benzynowej. Chcesz zapłacić za paliwo, a tu słyszysz: Może hot-doga, albo napój!? Tak samo handlowiec, który sprzedaje artykuły hydrauliczne, musi być świadomy, czego, do danego systemu, klient może potrzebować. Skoro się tak skupiłem na tym systemie zgrzewanym, to pójdźmy w to dalej. Co można klientowi zaproponować? Rury trzeba jakoś zamocować, więc przypomnienie o obejmach jest dobrym pomysłem. Rury również powinny być zabezpieczone, więc można zaproponować otuliny. Sprzedawca na każdym kroku powinien mieć na uwadze produkt, który może zaproponować do tego systemu, który klient właśnie kupuje. Nie będzie to wciskanie dodatkowego produktu, lecz często usłyszysz: O, dobrze, że mi przypomniałeś. 

Jak nie odesłać klienta z kwitkiem?

Sprzedawca lub instalator często jest pytany o dobór czy to grzejników, pompy, czy to urządzenia grzewczego. Oczywiście nie do końca wie czego potrzebuje. Można by go odesłać do projektanta, lecz mogłoby to skutkować utratą potencjalnego klienta. W takiej sytuacji należy pomóc klientowi, ale w taki sposób, aby sam był odpowiedzialny za dobór. 

Klient: Potrzebuję grzejnik na 12 m2.

Sprzedawca: Jakiej mocy? Jakie jest zapotrzebowanie na ciepło? Jaki jest parametr grzeczy? I na te wszystkie pytania jest odpowiedź: nie wiem. Co wtedy? Po krótkiej rozmowie okazuje się, że sporo szczegółów można ustalić: Będzie to wymiana starego żeliwnego. Dom jest dobrze ocieplony i może to być grzejnik o podobnych wymiarach. Przyjmując, że 10 żeberkowy grzejnik żeliwny będzie miał podobną wydajność, jak typ 22 600×1000 to możesz się wzorować na takim doborze. W zależności od tego ile klient ma żeberek, możesz dodać lub odjąć 10 cm długości na każde żeberko. W tym przypadku było 11 żeberek i klient zakupił grzejnik c22 555×1100 i nie wracał z reklamacją że jest za zimno.

Podsumowanie

Jeśli chcesz zatrudnić nowego pracownika, to masz dwa wyjścia. Możesz czekać, aż osoba z doświadczeniem zgłosi się na to stanowisko lub zatrudnić osobę bez doświadczenia i stworzyć z niego idealnego pracownika. Ze względu na brak kandydatów z długim doświadczeniem w branży hydraulicznej warto szukać młodych ambitnych, którzy chcą się rozwijać. Odpowiedni proces wdrażania, przyczyni się do skrócenia nauki. Wyszkolony w ten sposób pracownik zazwyczaj jest bardziej oddany firmie, co pokazuje, że naprawdę warto rozważyć proces wdrażania pracowników bez doświadczenia.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *